Нормативно правові акти для захисту дітей, які постраджали від збройної агресії
ЗАКОН УКРАЇНИ
Про соціальний і правовий захист осіб, стосовно яких встановлено факт позбавлення особистої свободи внаслідок збройної агресії проти України, та членів їхніх сімей
https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2010-20#Text
КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
від 23 листопада 2016 р. № 975
Київ
Про надання державної цільової підтримки деяким категоріям громадян для здобуття професійної (професійно-технічної), фахової передвищої та вищої освіти
https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/975-2016-%D0%BF#Text
КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
від 29 серпня 2018 р. № 673
Київ
Про затвердження Порядку пільгового кредитування для здобуття професійно-технічної та вищої освіти
https://www.kmu.gov.ua/npas/pro-zatverdzhennya-poryadku-pilgo
В межах проведення «Місяця обізнаності про ментальне здоров'я» який відзначається протягом травня 2024 року. Для сприяння формуванню культури піклування про ментальне здоров'я, розуміння та надання інструментів, які допоможуть дбати про свій внутрішній стан. Важливим пріоритетом у діяльності закладів освіти є підтримка та розвиток психологічної стійкості учасників освітнього процесу. З цією метою у межах Всеукраїнської програми ментального здоров'я «Ти як?» - за ініціативи першої леді України Олени ЗЕЛЕНСЬКОЇ був створений анімований комікс, який розповідає підліткам про важливість піклування про ментальне здоров'я.
https://www.facebook.com/story.php?story_fbid=360715263691417&id=100092588371692&rdid=zM7igOzuadIwBVQr
Банк громадських організацій, що надають послуги дітям, які постраждали від домашнього насильства
Щорічно у світі з 25 листопада до 10 грудня включно проводиться Всеукраїнська акція «16 днів проти насильства». Мета акції – привернення уваги суспільства до проблем подолання насильства у сім'ї, жорстокого поводження з дітьми, протидії торгівлі людьми та захисту прав жінок.
28.11.2023 року в ДПТНЗ «Кролевецьке ВПУ» була проведена година спілкування на тему: «Гендерно зумовлене насильство» за участі представників: головного спеціаліста відділу підтримки сім'ї та координації соціальних послуг Конотопського УСЗН Куриленко Тетяни Василівни, завідувача сектору Кролевецького бюро правової допомоги Шосткинського МЦ з надання БВПД Ткаченко Світлани Олексіївни.
Щиро дякуємо за цікаву та змістовну доповідь.
Програма профілактики суіцидальної поведінки серед здобувачів освіти ДПТНЗ "Кролевецьке ВПУ"
Мета: провести профілактику суіцидальної поведінки серед здобувачів освіти, а саме: розширити знання учнів із проблеми суіциду; навчати їх розпізнавати ознаки небезпеки й допомагати собі та іншим виходити з кризових ситуацій.
«Психологічний тренажер для підлітків»
Чат-бот для психологічної підтримки підлітків запустили в Україні
Вправи у розділі «Психологічний тренажер для підлітків» надаються безкоштовно.
Користувачі можуть використовувати онлайн-тренажер самостійно на будь-якому мобільному пристрої, планшеті або комп’ютері.
Розроблені у розділі «Психологічний тренажер для підлітків» завдання дозволяють покращити психологічний стан в цілому та зокрема у разі наступних проблем:
- початкова депресія (втома, погіршення стану здоров’я, злість та дратівливість тощо);
- стрес, пригніченість;
- тривожність (емоційне хвилювання);
- апатія (відсутність почуттів);
- сум (невеселий важкий настрій);
- порушення сну.
Запропонований у додатку QR-код веде до розділу «Психологічний тренажер для підлітків» за посиланням: https://happymind.help/teen
Кажуть, щоб щось змінити, починати варто тут і зараз — варіант «з понеділка» не працює. Тож пропонуємо просто зараз прогортати свій словниковий запас та викинути з нього зайве.
Пам’ятайте: психічні недуги не мають бути прикметниками у повсякденних розмовах — так ми підживлюємо стигму та формуємо хибні уявлення про ментальне здоров’я
Де брати сили, коли здається, що всі джерела вже вичерпані? 😣 Насправді у кожного з нас є багато джерел сили.
https://www.facebook.com/howareu.program/videos/287453197482619/
Національна гаряча лінія для дітей та молоді від Громадської організації «Ла Страда-Україна» працює з 2013 року. Вона цілодобова та безкоштовна.
За вказаними номерами можна поспілкуватися з психологами, соціальними працівниками чи педагогами, і навіть юристами — обговорити ваш стан, поділитися тривогами або ж отримати консультацію з приводу порушення ваших прав.
Усі консультації надаються анонімно та конфіденційно.
Організація також має офіційний сайт: la-strada.org.ua. Загляніть, щоб дізнатися більше, і не зволікайте, якщо потрібна допомога. Вона поруч.
Ми часто чуємо «у мене якась апатія», «мене накриває депресія…», та чи правильно розуміємо ці терміни? Чи знаємо, у чому різниця? Чи можемо відрізнити сильну втому від хвороби?
Гортаємо далі словник ментального здоров’я, аби краще орієнтуватися в темі та вміти вчасно й правильно піклуватися про себе
Ментальне здоров’я – як імунітет. Хтось здатен витримати більше, хтось – менше.
https://www.facebook.com/olenazelenska.official/videos/1386701295208656/
П’ЯТНИЦЯ - КОЛІР ДНЯ – ЖОВТИЙ. Мудрість, оптимізм, допитливість, уважність, доброта. Значення кольору: жовтий – символ тепла, радощів і поваги. Це – колір золота і стиглого колоса, через які він уособлює Сонячне світло. Вказує на любов до нових речей. До позитивних якостей характеру відносять: багату фантазію, почуття гумору, здатність аналітично мислити. До негативних рис відносять: занудство, бажання робити всім зауваження. Хто не сприймає даний колір , песимісти.
Сучасне життя, безперервні інформаційні потоки, глобалізаційні зміни спонукають організм працювати на повну силу. Стресова сигналізація не відключається, і згодом людина виснажується. Симптоми стресового стану дуже різні й залежать як від обставин, так і особливостей самого організму. У людини стрес часто виникає під час взаємодії із соціумом.
Ось де які техніки релаксації, які допоможуть при знятті стресу та розслаблення.
https://www.youtube.com/watch?v=-EZD0ZHW0BU
Четвер – колір дня синій. Завзятість, твердість, відданість, мир покірність. Значення кольору: символ вірності, довіри і безкінечності. Як безконечними бачиться морська далечінь і небесна глибина. Він настільки серйозний, що аж холодний.
Якщо Вам подобається цей колір, то переважають такі риси характеру: добродушність, почуття обов’язку, терплячість. Такі люди рідко вступають у конфліктні ситуації, потребують підтримки, схвалення з боку. Якщо люди не сприймають даний колір, це може вказувати на те, що вони холодні щодо почуттів.
Життя як фортепіано. Білі клавіші це любов і щастя. Чорні горе і печаль. Щоб почути справжню музику життя, ми повинні торкнутися і тих, і інших.
https://www.youtube.com/watch?v=GYjkgg7JO-M
Середа- колір дня зелений. День відкритості та тактовності. Це колір спокою, зцілення, природності, рівноваги а також душевного спокою. Значення кольору: зелений – символ природи і молодості; він «міст» між двома протилежними кольорами веселкового спектру – гарячим червоним і холодним синів. А тому виступає кольором надії на злагоду, мир і спокій. Вказує на те, що його любитель, добрий, терплячий, відкритий, сильно розвиненим почуттям емпатії. Такі люди міцно стоять на ногах, віддають перевагу монотонній, спокійній роботі. Люди які не сприймають даний колір, всіляко намагаються уникати проблем у житті. Релаксаційні вправи для розслаблення та зняття тривожності та напруги.
https://www.youtube.com/watch?v=klcPyhSfUlc&t=7s
https://www.youtube.com/watch?v=ODR7PCYC1HA
Вівторок. Колір дня червоний. Символізує силу, впевненість, пристрасть, але він також може викликати агресивні емоції, як-от гнів, тривогу, або почуття небезпеки. Значення кольору: червоний – символ крові й вогню, бо це гарячий колір. У ньому – всі сторони життя: з однієї – повнота життя, свобода та енергія; з іншої – ворожнеча, помста й агресивність. Це символ любові, а з іншої – символ страждань. До позитивних рис характеру відносять: оптимізм, товариськість, енергійність, амбіційність, пристрасність і імпульсивність. Любителі червоного кольору – вольові, сильні особистості. До негативних якостей відносять: гнів і агресивність. Люди, які не люблять червоний колір мають комплекс неповноцінності, наявність деяких фобій, фізичне або нервове виснаження.
Створюємо позитивний настрій https://www.youtube.com/watch?v=ttxjc7nsTR4&t=10s
Різнобарвними пазлами склалися дні тижня ДПТНЗ «Кролевецьке ВПУ» що проходить під яскравою назвою «Кольоровий тиждень». Кожен день тижня має свій колір і тематику. Понеділок – фіолетовий. Якщо ви любите цей колір то вашому характеру властиві такі риси: гармонія, завищена самооцінка, розвинута інтуїція, сором'язливість і скромність. Такі люди є творчими особистостями, їм притаманна креативність, іронія, сарказм і творче мислення. Якщо людина не сприймає даний колір, це вказує на контроль почуттів і потреба в тому, щоб дотримуватися порядку. А ти обери свій колір? https://www.youtube.com/watch?v=QHHvft2gA7Q&t=11s
У ДПТНЗ «Кролевецьке ВПУ» з 24.04.2023 року стартував Кольоровий тиждень (тиждень психології). Психологи стверджують, що є певний взаємозв'язок між улюбленим кольором людини та її характером. Причому під улюбленим кольором мається на увазі не тільки колір одягу, аксесуарів, косметики, але і відтінок, яким людина надихається, який вона представляє у своїх мріях.
Тиждень психології
ДПТНЗ “Кролевецьке ВПУ”
“Кольоровий тиждень”
з 24.04.2023 по 28.04.2023
№ п/п |
Зміст роботи |
Дата |
З ким проводиться |
Відповідальні |
1. |
Колективне створення надпису «ТИЖДЕНЬ ПСИХОЛОГІЇ» Завдання: Розмалюй запропоновані літери |
24.04.2023 |
Учнівське самоврядування |
Практичний психолог |
2. |
Інформаційний вісник «Терапія кольором» https://www.youtube.com/watch?v=eylUIzrVisQ&t=70s Завдання: Обери свій колір |
24.04.2023 |
Здобувачі освіти |
Практичний психолог, класний керівник |
3. |
Мотивуюче послання «Що таке життя? Подумаймо разом…» (поширення інформації по viber-групах або перегляд в очному форматі) |
24.04.2023 |
Здобувачі освіти |
Практичний психолог, соціальний педагог |
4. |
Завдання: Обери свій колір |
24.04.2023 |
Здобувачі освіти |
Практичний психолог, класний керівник |
5. |
Створюємо позитивний настрій, розпочинаємо день з позитивного відео https://www.youtube.com/watch?v=ttxjc7nsTR4&t=10s(поширення інформації по viber-групах або перегляд в очному форматі) |
25.04.2023 |
Здобувачі освіти, педагогічні працівники |
Практичний психолог, класний керівник |
6. |
Міфи про психологію. Кольоротерапія. Червоний колір https://www.youtube.com/watch?v=BxYMMpgivjU&t=1s |
25.04.2023 |
І курс |
Практичний психолог, соціальний педагог |
7. |
Виготовлення загального великого серця із маленьких сердечок. Завдання: напиши побажання на сердечку та прикріпи його |
26.04.2023 |
Здобувачі освіти, педагогічні працівникі |
Практичний психолог, соціальний педагог |
8. |
Аукціон «Думки великих людей на щодень» |
26.04.2023 |
Здобувачі освіти що проживають у гуртожитку |
Практичний психолог, соціальний педагог |
9. |
Кольоротерапія. Зелений колір https://www.youtube.com/watch?v=klcPyhSfUlc&t=7s |
26.04.2023 |
Здобувачі освіти що проживають у гуртожитку |
Практичний психолог, соціальний педагог |
10. |
Терапевтична практика «Як зробити кожен день особливим» |
27.04.2023 |
Здобувачі освіти, педагогічні працівники |
Практичний психолог, соціальний педагог |
11. |
Трішки релаксу: ü Релаксаційні вправи ü казкові фільми про фантастичні світи та героїчні вчинки https://zatyshok.net.ua/6408/ |
27.04.2023 |
Здобувачі освіти |
Практичний психолог, соціальний педагог |
12. |
Кольоротерапія. Синій колір |
27.04.2023 |
Здобувачі освіти, педагогічні працівники |
Практичний психолог, соціальний педагог |
13. |
Ознайомлення з картками для дихальних практик стабілізації “Вдих-видих” (Світлана Ройз) |
28.04.2023 |
Здобувачі освіти, педагогічні працівники |
Практичний психолог, соціальний педагог |
14. |
Як допомогти дитині, яка перебуває в стресі (загальні поради з подолання стресу) розповсюдження буклетів |
28.04.2023 |
Педагогічні працівники, батьки (розміщення інформації на сайті закладу у рубриці Поради батькам) |
Практичний психолог, соціальний педагог |
15. |
Кольоротерапія. Жовтий колір https://www.youtube.com/watch?v=_YwLAjCwbmA&t=1s |
28.04.2023 |
Здобувачі освіти, педагогічні працівники |
Практичний психолог, соціальний педагог |
Допомога у формуванні стресостійкості
Техніки на відновлення ресурсного стану
Техніка «Захисна парасолька» ( відновлення ресурсного стану , відчуття безпеки і самодопомоги ) https://dubovychi.krolevec-osvita.gov.ua/news/11-02-49-30-03-2022/ ;
Техніка «Дерево сили»( зняття емоційної напруги;розвиток уяви; знаходження ресурсного стану; наповнення ресурсним станом) https://vseosvita.ua/user/id719/blog/tekhnika-derevo-syly-34342.html ;
Психологічні хвилинки для учнів середньої та старшої ланки. Самооцінка https://www.youtube.com/watch?v=53dNRa0waaQ
Психологічні хвилинки для учнів середньої та старшої ланки. «Техніки, які допомагають заспокоїтися» https://www.youtube.com/watch?v=FzE21Oox8Zg ,
«Стрес» https://www.youtube.com/watch?v=ylrNdJ51b84
Гра «Відтвори емоцію, стан тваринки» https://www.youtube.com/watch?v=BXk1eB7xCa4
Вправа «Морозиво» для зняття стресу https://www.youtube.com/watch?v=CqUMukM-p_0 .
Психологічна вправа «Сила води» https://www.youtube.com/watch?v=YAZvVZL-xIA
Техніка первинної самодопомоги при стані тривожності https://school2.osvita-konotop.gov.ua/texnika-pervinno%D1%97-samodopomogi-pri-stani-trivozhnosti.html .
Вправа «5-4-3-2-1»: техніка заземлення для зменшення стресу і тривоги https://www.facebook.com/watch/?v=374398673707869
Вправа «Казанок гарного настрою»
Дихальні вправи Стрельнікової https://www.youtube.com/watch?v=fWU9INOh74I , https://www.youtube.com/watch?v=e6FZvhQBiY4,
https://bhub.com.ua/uk/dihalna-gimnastika-strelnikovoyi-yak-robiti-vibir-vprav/ .
Зберігайте спокій: 3 дихальні техніки для зменшення рівня стресу https://www.facebook.com/watch/?v=412626759740232
Дихальна гімнастика https://youtu.be/2yY7YgOvDPU
Нейропсихологічна гра «Майстерні руки» (повтори, якщо зможеш) https://www.youtube.com/watch?v=H3jbfL0zUYo
Швидкі релаксаційні вправи для зняття напруги за методом Джекобсона https://www.youtube.com/watch?v=MH0hxinQifw ;
Па-па метелики: сім способів видихнути напругу
Комплекси вправ Тетяни Шеремет
Вправа для зняття стресу «Пір’їна/ статуя»
Вправи на подолання стресу та тривожності
Техніка для стабілізації психіки «Обійми метелика».
Вправа «голова та хвіст дракона» https://www.facebook.com/watch/?v=854775949217602
Як вчитися і навчатися в умовах війни
Як допомогти дитині, яка перебуває в стресі
Рекомендації щодо організації
навчання та виховання дітей з порушеннями слуху
Спілкування – безцінне джерело мовленнєвого розвитку дитини з порушенням слуху. Щоб ним скористатися важливо пам’ятати, що:
1. Щоб розвивалося словесне мовлення дитини з порушеннями слуху, з нею необхідно постійно спілкуватися.
2. Словесне мовлення дитини потрібно формувати під час спілкування у спільній діяльності6 під час виконання побутових дій, режимних моментів, малювання, ліплення, конструювання, гри.
Говорити з дитиною потрібно:
– однією літературною словесною мовою (не змішувати українську та російську, діалектну);
– у нормальному темпі, не поспішаючи, але й не уповільнювати, не розтягувати мовлення штучно;
– при достатньому освітленні;
– голосом нормальної сили (на відстані можливо дещо гучніше);
– чітко промовляти, не «ковтати» закінчення;
– дотримуватися правильних інтонацій;
– не відвертатися;
– не робити зайвих рухів, які можуть відвернути увагу;
– емоційно заохочувати дитину до спілкування.
Розвиваємо слух:
– визначити звук чи немає;
– визначити звідки чується звук (напрямок звучання);
– визначити кількість звучань;
– розрізняти гучне й тихе звучання;
– розрізняти різні не мовленнєві звучання навколишнього світу;
– сприймати та розрізняти на слух та на слухо-зоровій основі мовленнєві звуки, склади, слова, словосполучення і короткі речення.
Вчимося читати:
– корисна робота з розрізною азбукою: знаходження букв з розрізною азбукою; складання складів із букв розрізної азбуки; складання слів із букв розрізної азбуки.
Практичні рекомендації:
– Навчіться перевіряти справність слухового апарату дитини.
– Ознайомтесь зі спеціальними технічними засобами, які сприятимуть ефективності навчального процесу.
– Учень має сидіти достатньо близько, добре бачити вчителя, однокласників та унаочнення. Він має бачити артикуляційний апарат усіх учасників уроку.
– Використовуйте якомога більше унаочнень.
– Стежте за тим, щоб учень отримував інформацію в повному обсязі. Звукову інформацію необхідно підкріплювати та дублювати зоровим сприйняттям текст, таблиць, опорних схем тощо.
– Починаючи розмову, приверніть увагу учня: назвіть його на ім’я, чи торкніться його руки. Звертаючись і розмовляючи з учнем, дивіться на нього, щоб він міг бачити усі ваші рухи (артикуляцію, вираз обличчя, жести, мову тіла).
– Перед тим, як розпочати повідомлення нового матеріалу, інструкцій щодо використання завдання тощо, переконайтеся, що учень дивиться на вас і слухає.
– Час від час переконуйтесь, що учень вас розуміє. Не вважатиметься нетактовним запитати його про це.
– Переконайтесь, що всі слова в тексті зрозумілі. По можливості спрощуйте текст.
– Ініціюйте мовленнєве спілкування учня. Не перебивайте його, дайте можливість висловити думку.
Рекомендації щодо організації
навчання та виховання дітей з порушеннями зору
1. Через кожні 10-15 хвилин учень має 1-2 хвилини перепочити, роблячи спеціальні вправи.
2. Освітлення робочого місця учня має бути не менш 75-100 кд/м2.
3. Приберіть усі перешкоди на шляху до робочого місця учня.
4. В унаочненні доцільно використовувати більший шрифт, фон зробити не білим, а світло-жовтим чи світло-зеленим.
5. Пишучи на класній дошці, намагайтеся розташовувати матеріал так, щоб в учня він не зливався в суцільну лінію. З’ясуйте, написи, яким кольором крейди учень бачить краще.
6. Давайте можливість учням підійти до дошки чи унаочнення, щоб краще роздивитися написане.
7. Озвучуйте все, що пишете.
8. Намагайтеся все, що пишете на дошці, продублювати роздатковим матеріалом.
9. Зверніть увагу на якість роздаткового матеріалу: має бути матовий, а не глянцевий папір, шрифт великим і контрастним.
10. Учневі з порушенням зору потрібно більше часу на виконання вправ, читання тексту. Не переобтяжуйте учня читанням великих текстів під час самостійного опрацювання матеріалу, краще поясніть ще раз усно, переконайтеся, що він все зрозумів.
11. З таких предметів як література, історія, географія тощо можна використовувати аудіозаписи. Не переобтяжуйте учня читанням великих текстів під час самостійного опрацювання матеріалу, краще поясніть ще раз усно, переконайтесь, що він все зрозумів.
12. Доцільно переглянути вимоги до письмових робіт. Іноді слабозорому учневі необхідно писати з використанням трафарету. Щоб правильно розташувати текст на сторінці та дотримуватися рядків.
13. Стежте за поставою учня, водночас, не обмежуйте його, коли він надто близько підносить тексти до очей.
14. Не робіть зайвих і не затуляйте учневі джерело світла, не використовуйте невербальні засоби спілкування (кивання головою, рухи рук тощо).
18 листопада 2022 року – Європейський день захисту дітей від сексуальної експлуатації та сексуального насильства.
Сексуальне насильство над дітьми – прихована проблема, точну кількість потерпілих установити надзвичайно складно. За оціночними даними Ради Європи, кожна п’ята дитина страждає від різних форм сексуального насильства.
Сексуальне насильство є болючою темою й у мирний час, проте під час війни проблема загострюється. З кожною звісткою про звільнені території, на жаль, стає відомо про нові випадки сексуального насильства російських окупантів над українками та українцями. Під час війни поширені різні форми сексуального насильства, кожна з яких є воєнним злочином: зґвалтування, погрози зґвалтування, каліцтво статевих органів, примусова проституція, примус дивитися на сексуальну наругу, сексуальне рабство, примусова вагітність, примусовий аборт, примусове оголення тощо. Звичні механізми отримання допомоги під час війни недоступні. Ускладнює проблему й те, що в українському суспільстві тема сексуального насильства була і лишається табуйованою. Навіть в мирні часи постраждалі рідко повідомляють про випадки сексуального насильства і рідко звертаються за допомогою. Стигматизація, осуд, недовіра, страх, відсутність підтримки – часто стримують від повідомлення про злочин.
З метою підвищення обізнаності громадськості щодо проблеми сексуального насильства над дітьми, виявлення випадків насильства, їх попередження та допомоги дітям, які постраждали від сексуального насильства;
- сприяння відкритій дискусії про захист дітей від сексуальної експлуатації та сексуального насильства;
- недопущення стигматизації жертв і надання їм допомоги.
На сайті Міністерства освіти і науки України розміщені актуальні матеріали, відео та анімації для батьків, учителів та дітей щодо запобігання сексуальному насильству. Ресурс доступу: https://mon.gov.ua/storage/app/media/pozashkilna/bezpeka/1.pdf https://mon.gov.ua/ua/news/aktualni-materiali-shodo-psihologichnoyipidtrimki-ta-zahistu-ditej-vid-seksualnogo-nasilstva-v-interneti
З питань сексуального насильства можна звертатися до таких служб:
- Нацполіція 102
- Офіс Генерального прокурора: за телефоном 0 800 507 001
за телефоном 096 755 02 40 (Viber, WhatsApp, Telegram, Signal)
через сайт https://www.warcrimes.gov.ua/
- через телеграм-боти: @stop_russian_war_bot або @war_crime_bot
- електронною поштою conflict2022.ua@gmail.com
- Урядова гаряча лінія 15 47
На Національних гарячих лініях Громадської правозахисної організації «Ла Страда-Україна» можна отримати психологічну, правову, інформаційну допомогу, а також супровід постраждалих від сексуального насильства:
- Національна гаряча лінія для дітей та молоді 0 800 500 225 (зі стаціонарного) або 116 111 (з мобільного)
- Telegram CHL116111 Instagram childhotline_ua
- Facebook childhotline.ukraine
Враховуючи теперішню ситуацію є загроза, що молодь може знімати стрес та напругу шляхом вживання алкоголю та наркотиків. Тому, задля попередження виникнення проблеми алкогольної та наркотичної залежності серед молоді в майбутньому пропонуємо вам переглянути відео-лекцію "Вся правда про наркотики", та електронну брошуру "10 точних фактів про наркотики".
1. Дисоціація, або відсторонення від надмірних емоцій
Це спроба відсторонитися від стресової ситуації — так, наче вона трапилася з кимось іншим. Важливо пам’ятати, що цей захисний підхід не вирішує проблему, яка призвела до стресу, але допомагає знизити напруження та повернутися в ресурсний стан. Для цього спробуйте кілька технік.
Лінія часу. Сядьте, заплющіть очі та уявіть певний відрізок свого життя. Картинка може бути різною — у когось лінія, в когось спіраль тощо. На цьому відрізку треба позначити подію, яка вивела з рівноваги, та виміряти рівень напруги за 10-бальною шкалою. Наприклад, суперечку з колегою ви оцінили у 8 балів. Потім перемістіться далі по лінії, збільшуючи відрізок життя, і озирніться на вашу «травмуючу» подію. Знову оцініть напруження — зазвичай в такій перспективі його рівень знижується.
Ця техніка дозволяє побачити, що ваш випадок — лише пересічний життєвий епізод. На щастя, з плином часу ми сприймаємо негативні події як менш емоційно значущі.
Кінотеатр. Закрийте очі та уявіть себе в кінотеатрі. На великому екрані з потужним звуком демонструється фільм — ваша стресова ситуація. Ви чуєте, як люди відгукуються про те, що сталося, обговорюють вас, ваші дії. Відзначте рівень внутрішнього напруження. Потім спробуйте ту ж ситуацію відобразити як чорно-білу стрічку німого кіно. Який зараз рівень стресу? Припускаю, що він буде меншим. Третя демонстрація відбувається на квадратику в куточку екрану, який займає всього 5% від загальної площі. Знову ж таки — в чорно-білому форматі та без звуку. Напруження буде мінімальним, оскільки ми позбавили ситуацію емоційного забарвлення.
Ліфт. Уявіть себе на першому поверсі хмарочоса і оцініть рівень напруження. Ви заходите у прозорий ліфт. Натисніть кнопку верхнього поверху і поступово піднімайтеся вгору. Внизу лишається ваша «ситуація». Ви піднімаєтеся над нею, вже не чуєте обговорень, оцінок, припущень. А на 101 поверсі виміряйте напруження. Рівень обов’язково знизиться, і ви відчуєте сили рухатися далі.
2. Робота з тілом
Коли ми відчуваємо стрес, тривогу, це позначається також на реакціях нашого тіла — збиваються ритм дихання, серцебиття, напружуються м’язи. Наше завдання — використовуючи прості техніки, повернутися в стан, в якому ми можемо впливати на ситуацію конструктивно.
Квадрат. Техніка полягає в особливій схемі дихання. Уявіть квадрат. Зосередьте увагу на нижньому лівому куті — вдихайте на 4 рахунки (1-2-3-4). Підніміться у лівий верхній кут — затримайте дихання на 4 рахунки. В правому верхньому куті — видихніть на 4 рахунки. В правому нижньому куті — затримайте дихання на 4 рахунки. Повторіть чотири рази, щоразу збільшуючи рахунок — затримуйте дихання та видихайте на 5, 6, 7. Впорядкувавши дихання, ви помітите, що хвилювання зменшилось і можна продовжувати займатися справами більш усвідомлено.
Пальто/Шинель. Сядьте зручно, зробіть глибокий вдих, візуалізуйте напруження, яке є в тілі, і видихаючи, скиньте його з себе (наче верхній одяг), різко опустивши плечі. Зробіть цю вправу сім разів — і ви відчуєте розслабленість в тілі, дихання повернеться до свого ритму.
3. Зміна глибинних переконань
Зазвичай людина реагує на стрес трьома способами: на рівні емоцій, думок і дій.
Наприклад, під час вашої робочої наради до кімнати забігають галасливі діти. Ви можете відчути роздратування, подумати в серцях «Я ж просила не турбувати!» або ж діяти — перейти в іншу кімнату. Наше завдання — знайти переконання, які запускають негативні думки, і нейтралізувати їх. А ще краще — перетворити на позитивні
Важливо розуміти, що ці три компоненти впливають один на одного. За допомогою дії можна вплинути на емоцію — посміхаючись протягом 5 хвилин, ми починаємо відчувати радість.
Також на емоційний стан можна вплинути за допомогою думки. Наприклад, під час співбесіди ваш інтерв’юер дивиться то в телефон, то у вікно. У вас може виникнути думка: «Певно, я говорю казна-що», а за нею — сумніви в собі та тривога. Зупиніть себе і запитайте: а чому людина може себе так поводити? Причин може бути безліч: співрозмовник чекає на важливий дзвінок, обдумує ранкову сварку з колегою, втомився або банально хоче пообідати. Зрозумівши, що справа, певно, не у вас, ви перестанете інтерпретувати ситуацію негативно, а ваші шанси пройти інтерв’ю успішно — підвищаться.
Суть цього підходу — у зміні парадигми, у заміні переконань на ті, які дадуть вам більше можливостей. Адже насправді внутрішнє налаштування, що «світ жорстокий і довіряти нікому не можна», можна замінити на більш ресурсну установку «світ, швидше, хороший, ніж поганий, і деяким людям можна довіряти».
МАТЕРІАЛИ ВЗЯТО З ІНТЕРНЕТУ
Психологічні поради для підлітків на період війни
Про важливе!
Відчувати гнів цілком нормально і природньо. Та якщо ми не знаходимо безпечного та здорового виходу для цієї емоції, вона може нести шкоду. Розповідаємо що відбувається, коли гнів опиняється поза контролем
Шкідлива звичка пригнічувати емоції: як це впливає на життя людини?
"ВИ ЯК?"- запитання, яке заземляє, радує, тішить, заспокоює, дозволяє на мить звіритися з собою та реальністю.
...або інколи дратує і злить.
- Сьогодні я запитаю у вас "ВИ ЯК?"
І кожен відповість своє. Зараз емоції і почуття можуть різнитися, і це природньо. Зараз кожен може реагувати по-іншому, не так як на почадку війни, і це природньо.
- Ми різні, обставини різні, психіка по-різному сприймає ситуацію і ми можемо проживати різні стадії прийняття ситуації: хтось в запереченні, хтось гнівається, хтось горює...
Зараз я все це спостерігаю в мережах, чую і читаю від найближчого оточення. І сама переживаю ці стадії теж. Це природньо.
- Можливо хтось із вас уже знає, або скоро дізнається, що будь-яка звичка формується 21 день. Тобто, якщо на організм постійно здійснювати вплив одного і того ж чинника, при цьому виконувати одні і ті ж дії у відповідь на подразник, то згодом умовний рефлекс стане безумовним і сформується звичка діяти безумовно на рівні рефлексів (на автоматі, як говорять у нас).
Поступово змінюються і реакції психіки на вплив цього чинника, і емоції та почуття стають іншими.
- Сьогодні саме той день, коли у психіці багатьох українців будуть відбуватися зміни, можна буде спостерігати інші емоційні стани та почуття. Поступово приходить спокій, можлива втома. Це природньо. Та якщо хтось поруч з вами ще гнівається чи плаче, намагайтеся зрозуміти: всі ми різні, психіка наша теж різна.
- Не сваріть людину за її стан, не забороняйте проживати його, краще допоможіть прожити цю стадію безпечно для організму:
*запропонуйте підтримку чи допомогу, *запитайте як ви можете підтримати,
*поговоріть про те як їй, якщо є можливість говорити і ви спокійні,
*Намагайтеся просто вислухати, не давати поради і рекомендацій, якщо вас цього не просять. Просто будьте поруч.
*Запропонуйте спільну діяльність чи попросіть виконати якесь завдання.
- Якщо ж ваша злість, гнів, ненависть уже минули, ви можете відчувати виснаження і вам може бути байдуже, і нічого не захочеться робити і це природньо. Дайте собі можливість побути в цьому стані, не картайте себе за бездіяльність, не критикуйте, просто дозвольте собі цей стан. Ви можете бачити як інші щось роблять, метушаться, допомогають, збирають, а у вас немає сил та бажання, і ви можете злитися на себе. Цього краще не робити.
- Пам'ятайте в інших можуть бути інші почуття, емоції, стани, переживання і потреби. Те, що бачите в мережі: картинки, пости- реакція на ситуацію інших, а не ваша.
- Дозвольте собі бути собою: втомленим/втомленою, слабким/ слабкою, лінивим/лінивою ...
- Зараз прийшов час потурбуватися і про себе, про свої ресурси, які необхідні для задоволення потреби безпеки, в першу чергу.
ТУРБОТА ПРО СЕБЕ зараз:
1. Якщо є можливість - подивіться у ДЗЕРКАЛО. Вимийте голову, тіло. Поправте зачіску. Поголіться (чоловікам).
2. Якщо є КОСМЕТИЧНІ ЗАСОБИ, скористайтеся ними: намажте руки кремом, обличчя, зробіть масаж рук, ніг, тіла.
3. СМАКОЛИКИ. Час порадувати себе. Можна з'їсти цукерок чи інших солодощів, фруктів. Є можливість - щось приготуйте самостійно. Заваріть чаю, кави.
4. НОВИНИ. Добре, коли ви поінформовані. Та час почати фільтрувати інформацію. Адже ви точно знаєте, що робити у разі тривоги, куди йти, що брати з собою. Ви знаєте всі офіційні джерела інформації, контакти, які необхідно; підключені до всіх потрібних вам груп та чатиків.
Дивіться, слухайте, читайте ДОЗОВАНО.
5. КНИГИ, ФІЛЬМИ, ІГРИ.
Є можливість читайте чи слухайте аудіокниги, перегляньте фільм, пограйте з дітьми у ігри.
6. СОН. Хочеться спати і є можливість, спіть. Це природньо. Дайте можливість відновити сили вашому організму.
7. СПІЛКУВАННЯ. Якщо відчуваєте відразу чи роздратування, коли до вас пишуть чи телефонують, це природньо. Можете обмежити його. Та не забувайте, якщо ви будете повністю ігнорувати повідомлення чи дзвінки, люди можуть подумати, до ви в небезпеці і ще більше турбуватимуть вас. Тому відповідайте коротко, по- суті, можливо підготуйте заготовку "Я жива/, живий. Все норм", чи іншу. Можете просто реакціями до повідомлення давати знати про себе.
- Турбота про себе - найкраще перезавантаження психіки і спосіб відновити ресурс, щоб рухатися далі....
Сталкінг — це неприємний, небезпечний і травматичний досвід, який може впливати на постраждалу/-го протягом усього життя. Сьогодні поговоримо, що це за явище, як відрізнити сталкінг від нав’язливої уваги, та що робити, якщо він уже відбувається.
Сталкінг — це переслідування, як фізичне, так і віртуальне, небажана увага, форма домагання та залякування. Сталкер може стежити за вами на вулиці чи в мережі, приходити додому чи на роботу, дзвонити, писати (у тому числі з фейкових акаунтів), вимагати зустрічі, шантажувати вас тощо.
Існує думка, що сталкер — це такий собі соціопат-одинак без знайомих і близьких друзів. Дійсно, психічно здорова людина не буде нікого переслідувати, проте сталкером може стати й добре знайома вам людина, наприклад, колишній/-я чи нинішній/-я партнер/-ка.
Переслідування — це не просто увага певної людини до вас, а своєрідна залежність. Це — хворобливе бажання влади та контролю, а не невинна спроба дізнатися про вас більше. Навіть якщо все виглядає, як недолуге залицяння, але чужа увага стає неприємною та надмірною, довіряйте власній інтуїції та прислухайтеся до себе.
Якщо ви стали об’єктом уваги сталкера, пам’ятайте — такі речі, як і будь-яке насильство, неможливо спровокувати. Проблема не у вас, а в переслідувачі, і ви маєте повне право захистити себе. Що ж робити?
Заблокуйте сталкера в соцмережах, ігноруйте його, незважаючи на можливі погрози або шантаж.
Поскаржтеся на його / її сторінки в соцмережах.
Зверніться до поліції — навіть якщо прямих доказів злочину немає, ваше звернення буде зафіксоване, а дії сталкера вже можуть бути кваліфіковані як незаконні, наприклад, за статтею 182 ККУ «Про недоторканність приватного життя».
Якщо під час війни ви у безпеці, а інші — ні, почуття провини та сорому можуть почати гризти вас зсередини.
Сьогодні ми поговоримо про провину вцілілого — синдром, який навіть у спокійних обставинах змушує сумніватися у собі.
Гортайте карусель, аби дізнатися більше про те, як упоратися з провиною вцілілого та допомогти країні з безпечного місця.
Ваправа на зниження стресу "4 стихії"
Вправа підходить і для дорослих, і для дітей.
Перед початком потрібно оцінити рівень свого стресу за шкалою від 1 до 10.
Зручно сядьте на стілець, випряміть спину та покладіть руки на коліна.
"Земля"
Поставте ноги на підлогу та відчуйте, як міцно ваші стопи стоять на землі (підлозі). Зверніть увагу на положення тіла, особливо ніг та спини. Дозвольте собі насолодитися відчуттям стійкості та сили, яке виникає від контакту з підлогою.
"Вода"
Сконцентруйте увагу на слині у роті. Можно уявити улюблений смаколик і відчути, як рот наповнюється слиною. Коли людина перебуває у паніці, у неї пересихає у роті. Виділення слини допомагає розслабитися.
"Повітря"
Зробіть 4 глибоких та повільних вдохи. Відчуйте, як повільно наповнює повітря живіт та переміщається у груди. Видихайте також повільно, намагаючись видихнути усе повітря з легень. Можна покласти одну руку на живіт, а іншу - на груди, щоб відчути, як вони по черзі підіймаються та опускаються.
Під час паніки дихання часто збивається та прискорюється, глибокі і повільні вдихи та видохи допомагають повернути рівновагу.
"Вогонь"
Скористайтесь вашою уявою. Уявіть або згадайте місце, людину або заняття, яке наповнить вас відчуттям душевного тепла та впевненістю.
Після завершення знову оцініть свій рівень стресу за шкалою від 1 до 10. Чи стало вам краще?
Як мігрантам не стати жертвами торгівлі людьми !
Нажаль, у зв’язку із воєнними діями та масовою міграцією зросла і кількість людей, які хочуть скористатись вразливим становищем тих, хто шукає прихистку в інших країнах. Жертвами можуть стати не лише жінки і діти, які перетинають кордон, а й чоловіки, які залишаються в Україні.
Першою справою прояснимо, що ж таке торгівля людьми.
Простими словами, це може бути примусова праця, рабство, сексуальна експлуатація та використання у порнобізнесі, медичні маніпуляції (примусова вагітність або вилучення органів, насильницьке донорство, використання у дослідах), втягнення в злочинну діяльність, усиновлення з метою наживи або продаж дитини тощо.
Тому, врахуйте кілька правил безпеки, які допоможуть Вам не стати жертвою торгівлі людьми:
Сфотографуйте і за можливості завантажте на гугл-диск або інший файлообмінник, надішліть собі на електронну адресу всі Ваші документи.
Ніколи не передавайте документи будь-якій особі. Представники держав, у т.ч. прикордонної служби можуть лише оглядати їх; одночасно із цим вони зобов’язані пред’явити вам своє службове посвідчення або його аналог на Вашу вимогу.
За можливості не сідайте у транспорт із незнайомими людьми, а якщо таке сталось – сфотографуйте номер авто, відправте довіреній особі разом із активною геоміткою, домовтесь про час наступного контакту.
Не погоджуйтесь на пропозиції щодо розміщення або роботи від неперевірених осіб. Зверніться по допомогу до органів державної влади або місцевого самоврядування.
Намагайтесь регулярно підтримувати зв’язок із рідними, за можливості – встановіть певний графік. Домовтесь про кодове слово або фразу, яка означатиме, що ви у небезпеці.
Завжди перевіряйте будь-яку інформацію, яку отримуєте у офіційних або широко відомих джерелах: сайти органів державної влади, ЗМІ, громадські організації тощо.
Якщо Вам стало відомо про випадки торгівлі людьми або ж ви стали жертвою цього злочину, терміново зверніться до поліції та зателефонуйте 112 (лінія екстреної допомоги, яка працює так само в ЄС), а також до посольства чи консульства України у країні перебування. У разі, якщо мало місце фізичне або сексуальне насильство, – обов’язково подбайте про медичний огляд із фіксацією нанесених пошкоджень.
У пригоді стануть чат-боти @safeabroad_bot або @stay_in_safe_ua_bot, які містять інформацію, номери телефонів спеціальних служб у різних країнах.
У рамках проведення акції "16 днів проти насильства" з метою привернення уваги та підвищення рівня обізнаності громадськості до проблеми вчинення насильства у будь-яких його проявах Нацсоцслужбою створено відеоролик "Ми проти насильства"
Посилання на відеоролик, сайті Нацсоцслужби
https://nssu.gov.ua/domashnye-nasilstvo/inform_karta
З 25 листопада по 10 грудня проводиться Всеукраїнська акція 16 днів проти насильства.
01 грудня уся світова спільнота відзначає Всесвітній день боротьби зі СНІДом. Цього дня людство згадує про те, яку серйозну загрозу для життя несе ця глобальна проблема. Цей день з'явився у календарі трохи більше, ніж чверть століття тому – 1988 році. Всесвітній день боротьби зі СНІДом – це ще одна нагода привернути увагу суспільства до проблеми ВІЛ інфікованих, замислитися над тим, як запобігти поширення хвороби та згадати про важливість вчасної діагностики ВІЛ/СНІД. У ДПТНЗ «Кролевецьке ВПУ» були проведені профілактичні бесіди з метою підвищення рівня обізнаності здобувачів освіти про цю інфекційну хворобу, вшанування пам'яті тих, хто пішов з життя та правил безпечної поведінки по відношенню до ВІЛ/СНІДу
Самотність і домашнє насильство під час пандемії
У яких випадках необхідно звертатися до соціального педагога?
• Якщо у твоїй родині є проблеми, які тебе постійно турбують, заважають нормально вчитися та відчувати себе щасливим;
• Якщо хтось примушує тебе до вчинків, що суперечать нормам моралі, пригнічують твою гідність, а ти не знаєш як себе поводити у такій ситуації;
• Якщо ти відчуваєш, що тобі потрібна допомога лікаря або юриста, проте не наважуєшся звертатися до батьків;
• І просто коли тобі здається, що всі інші відвернулися від тебе і ніхто тебе вже не зрозуміє...
ПОРАДИ СОЦІАЛЬНОГО ПЕДАГОГА УЧНЯМ ПІД ЧАС ДИСТАНЦІЙНОГО НАВЧАННЯ
Як зосередитися на головному?
Поради соціального педагога учням під час дистанційного навчання
Навчання вдома або дистанційно з будь-якого іншого місця може бути дуже ефективним, головне – самоорганізація. Прості поради допоможуть впоратися з великим обсягом роботи і навіть навчитися
отримувати задоволення від занять
1.
Перед початком заняття захистіться від усього, що вас
відволікатиме. Передусім – мобільний телефон, навіть якщо він на вібродзвінку, навіть якщо ви плануєте тільки відповідати на СМС. Телефон треба прибрати чимдалі й діставати тільки під час перерв,
про які пізніше. Також слід створити навколо себе зону тиші й спокою. Будь-яка незапланована перерва на спілкування зіб’є вас з думки й порушить той порядок запам’ятовування, який ви так довго
вибудовували.
2. Фізіологічні потреби теж не мають відволікати. Під час заняття вам, звичайно, захочеться пити – адже інтенсивна розумова діяльність викликає спрагу. Заздалегідь потурбуйтеся про запас
свого улюбленого напою або ще краще – води. Уникайте енергетичних напоїв, якщо ваша мета – саме заняття. Перекус теж має бути приготований заздалегідь: проста і поживна їжа, наприклад, фрукти чи
овочі. Уникайте їсти тільки солодке, залиште шоколадному батончику роль десерту – тоді й настрій підвищиться, і з травленням все буде гаразд. Зручний одяг, що не стримує рухів, комфортна
температура в кімнаті – усе це теж дуже важливо
3. Оберіть відповідний час. Кожен знає, сова він чи жайворонок, тож для дистанційного навчання онлайн можна самому вибрати оптимальну годину для заняття: або рано-вранці, або пізно ввечері. Краще сконцентруватися й ефективно позайматися годину, ніж кілька годин боротися з утомою і вдавати активну діяльність
4. Під час занять, якщо вони тривають понад годину, робіть заплановані перерви: після кожних 45 хвилин перемикайтеся на щось інше. Краще за все походити, порухатися, можна зарядитися позитивними емоціями від спілкування з друзями (ось тут і виручить телефон), подивитися коротке відео, перекусити. Довше, ніж на 20 хвилин, відволікатися не варто – адже так можна і забути про головну мету
5.
До речі, про мету. Дайте відповідь собі на ті
запитання, які вас турбують і відволікають від занять. Ось вони, стукаються у ваш мозок: “Як я складу іспит? Подзвонить чи не подзвонить? Вступлю чи не вступлю? Яка в мене буде професія? Скільки
я зможу заробляти? Як стати краще за всіх?». На ці запитання необхідно відповісти, інакше мозок буде весь час до них повертатися. Можете навіть виписати їх на папір або обмежитися усними
відповідями, головне – щоб вони були логічними, а не емоційними. Наприклад:
«Як я складу іспит?» – «Якщо вивчу ось цей матеріал і ось той, то здам добре, все від залежить від мене»
«Подзвонить чи не подзвонить?» – «Поки що займатимуся й відключу телефон, а потім подивлюся на дзвінки й
дізнаюся точно. В усякому разі невдахи нікому не цікаві, тобто іспит – передусім».
6. Позбавтеся будь-якого внутрішнього негативу, пов’язаного з навчанням. Відстежте свої думки з цього приводу. Наприклад, «Я ненавиджу математику» варто замінити на «Я розумію, що
математику треба здати, і я з цим впораюся». Замість «Це надто складно для мене» варто казати «Так, це складно, але я молодець і я впораюся». Улюблене пояснення «Я не можу займатися, тому що…» –
далі йде виправдання: гамірно, загубилася улюблена ручка, немає підручників, закінчилася кава. Замість цього варто говорити собі й іншим: «Так, я хотів би, щоб у мене були інші умови для занять,
але поки це не так, я займатимуся в будь-якій ситуації»
7. Буває, що усі умови дотримані, уся родина ходить навшпиньки, найкращі онлайн-курси готові допомогти в підготовці до іспиту, улюблена ручка на столі, зошити і книжки розкладені навкруги. А ось посидючості бракує. Хочеться бігати й стрибати, але час іде, іспит усе ближче. Що ж робити? По-перше, усвідомити, що ви належите до кінестетичного типуі потреба в русі – така ж важлива для вас, як їжа і сон, тільки треба правильно використати її в навчанні. Спробуйте такі прийоми:
– Коли читаєте матеріал – підкреслюйте, конспектуйте, робіть таблиці. Поєднання руху з розумовою діяльністю допоможе запам’ятати матеріал, краще його систематизувати
– Слухаєте лекцію і від нерухомості починаєте дрімати? Віджимайте еспандер або розтягуйте гумову стрічку. Можна також робити вправи на фітболі. Звичайно, в класі чи в бібліотеці так не вдасться, зате з онлайн-лекціями – скільки завгодно
– Доки вчите, сидіть нерухомо й зосереджено, а коли повторюєте чи відповідаєте – можна пострибати або покидати м’ячем у стінку. Ви здивуєтеся, але запам’ятати вийде набагато більше
Звичайно, це не всі корисні поради, але найголовніші, які допоможуть підготуватися до будь-якого іспиту і
впоратися з будь-яким обсягом матеріалу.
7 порад, як зосередитись на виконанні завдань:
1. Відгородити себе від усього, що може відволікати
2. Завчасно потурбуватися про фізіологічні потреби
3. Займатися у свій улюблений час – вранці або ввечері
4. Робити перерви по 15 хвилин між великими порціями матеріалу
5. Звільнити свій розум від зайвих питань
6. Перевести негатив у позитив
7. Дозволити собі рухатись
Поняття «булінг»
Булінг (цькування), тобто діяння учасників освітнього процесу, які полягають у психологічному, фізичному, економічному, сексуальному насильстві. У тому числі із застосуванням засобів електронних комунікацій, що вчиняються стосовно малолітньої чи неповнолітньої особи або такою особою стосовно інших учасників освітнього процесу, внаслідок чого могла бути чи була заподіяна шкода психічному або фізичному здоров’ю потерпілого.
Типовими ознаками булінгу (цькування) є:
- систематичність (повторюваність) діяння;
- наявність сторін – кривдник (булер), потерпілий (жертва булінгу), спостерігачі (за наявності);
- дії або бездіяльність кривдника, наслідком яких є заподіяння психічної та/або фізичної шкоди, приниження, страх, тривога, підпорядкування потерпілого інтересам кривдника, та/або спричинення соціальної ізоляції потерпілого.
Адміністративна відповідальність за булінг
Відтепер такі дії вважаються правопорушенням і тягнуть за собою адміністративну відповідальність у вигляді штрафу від п’ятдесяти до ста неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (наразі це – 850-1700 грн.) або громадські роботи на строк від двадцяти до сорока годин. Якщо булінг вчинено групою осіб або повторно протягом року після накладення адміністративного стягнення, штраф від ста до двохсот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян - 1700-3400 грн. або громадські роботи на строк від сорока до шістдесяти годин.
Слід зазначити, що за булінг (цькування), вчинений малолітньою або неповнолітньою особою, тягне за собою накладання штрафу на батьків або осіб, які їх замінюють. Також передбачено і відповідальність за приховування випадків булінгу, а це 850-1700 грн. або виправні роботи до 1 місяця з відрахуванням 20% заробітку.
Поради батькам
Звертайте увагу на поведінку та настрій своїх дітей, їх фізичний та психічний стан. Можливо, ваша підтримка - це найперше, чого дитина потребує. Якщо ви виявили проблему, пов'язану з булінгом (вашу дитину б'ють чи ображають в училищі)звертайтесь:
- з заявою до поліції та закладів охорони здоров’я з фіксацією побоїв,
- до директора училища (письмово, звернення надавайте секретарю із зазначенням вхідного номера на вашому примірнику).
Відповідальність
Запам'ятайте самі та навчіть свою дитину про відповідальність за заподіяння шкоди іншій особі. Булінг (цькування), вчинений малолітньою або неповнолітньою особою, тягне за собою накладання штрафу на батьків або осіб, які їх замінюють.
Булінг – штраф 850-3400 грн., громадські роботи від 20 до 60 год. (ст.173-4 КУпАП).
АЛГОРИТМ ДІЙ
УЧАСНИКІВ ОСВІТНЬОГО ПРОЦЕСУ
ДПТНЗ «КРОЛЕВЕЦЬКЕ ВПУ»
У ВИПАДКУ ВИЯВЛЕННЯ БУЛІНГУ
Якщо учень став свідком булінгу у закладі освіти:
1. Він має право розповісти про це батькам, викладачу, майстру виробничого навчання, соціальному педагогу, вихователю, безпосередньо директору або його заступникам.
2. Може звернуться на гарячу лінію ГО «Ла Страда – Україна» з протидії насильству в сім’ї або із захисту прав дітей; до соціальної служби з питань дітей, сім’ї та молоді; до Національної поліції України:
- Дитяча лінія 116 111 або 0 800 500 225 (12.00 -16.00);
- Гаряча телефонна лінія щодо булінгу 116 000;
- Гаряча лінія з питань запобігання насильству 116 123 або 0800 500 335;
- Уповноважений Верховної Ради з прав людини 0800 50 17 20;
- Уповноважений Президента України з прав дитини 044 255 76 75;
- Центр надання безоплатної правової допомоги 0800 213 103;
- Національна Поліція України 102.
Якщо педагогічний працівник або інший працівник закладу освіти став свідком булінгу:
1. Педагогічний працівник має вжити заходів для припинення насильства і жорстокого поводження. Використовувати фізичну силу до учасників інциденту ЗАБОРОНЕНО.
2. Повідомити керівника закладу освіти.
3. Після припинення інциденту у разі необхідності надати постраждалому першу медичну допомогу: супроводити дитину для обстеження стану її здоров’я до медичної сестри закладу, або ж, у разі необхідності – до відповідного закладу охорони здоров’я з метою надання допомоги і документування фактів жорстокого поводження.
ПІСЛЯ ОТРИМАННЯ ЗВЕРНЕННЯ ДИТИНИ ПРО ВИПАДОК ЖОРСТОКОГО ПОВОДЖЕННЯ З НЕЮ ПЕДАГОГІЧНИЙ ПРАЦІВНИК ІНФОРМУЄ КЕРІВНИКА ЗАКЛАДУ ОСВІТИ У ПИСЬМОВІЙ ФОРМІ ПРО ВИПАДОК БУЛІНГУ
Якщо у соціального педагога виникає підозра щодо жорстокого поводження з дитиною або існує реальна загроза, що таке може відбутися (удома, з боку однолітків або інших працівників закладу освіти), то алгоритм дій наступний:
1. Соціальний педагог має запросити на зустріч дитину, стосовно якої надійшла інформація про жорстоке поводження щодо неї.
2. Якщо дитина підтвердила, що пережила жорстоке ставлення, необхідно провести документування отриманих від неї фактів за протоколом 1 – Н.
3. Після заповнення протоколу необхідно віддати його оригінал директору закладу освіти або його заступнику, копію – залишити у себе.
4. Дотримуватись принципу конфіденційності щодо дитини, яка стала жертвою жорстокого поводження, особливо у межах закладу освіти.
5. Провести зустріч з батьками (або опікунами) постраждалої дитини, а також з батьками (або опікунами) дитини-кривдника (якщо випадок відбувся серед дітей).
6. Скласти план психологічної реабілітації дітей. За необхідності – залучити фахівця з місцевого центру соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді.
Якщо соціальний педагог став свідком жорстокого поводження з дитиною в умовах закладу освіти (з боку однолітків, з боку інших працівників закладу освіти або інших осіб):
1. Соціальний педагог має вжити заходів для припинення насильства і жорстокого поводження. Використовувати фізичну силу до учасників інциденту ЗАБОРОНЕНО.
2. Якомога швидше повідомити керівника закладу освіти.
3. Після припинення інциденту у разі необхідності надати постраждалому першу медичну допомогу: супроводити дитину для обстеження стану її здоров’я до медичної сестри закладу, або ж, у разі необхідності – до відповідного закладу охорони здоров’я з метою надання допомоги і документування фактів жорстокого поводження.
4. Провести первинне опитування учасників інциденту: жертви, кривдника (кривдників), свідків. Скласти протокол 2 – Н.
5. З метою надання первинної психологічної допомоги з’ясувати обставини ситуації жорстокого поводження і документування фактів, спершу провести зустріч з постраждалою дитиною, якщо її фізичний стан це дозволяє.
6. Після проведеного опитування постраждалого не залишати його наодинці (до приходу батьків доручити класному керівнику, іншому педагогічному працівнику).
7. Провести бесіду з кривдником дитини і внести його бачення подій до протоколу – 2 – Н.
8. Провести співбесіду (співбесіди) з учасниками і свідками інциденту. Співбесіди проводяться з кожним учасником окремо. Їх результати заносяться до протоколу.
9. Оформлений належним чином протокол – 2 – Н з підписом працівника соціального педагога подати керівнику закладу освіти на підпис. У разі відмови від підпису соціальний педагог у графі 6.1 фіксує: «від підпису відмовився (відмовилась)», ставить дату і час.
10. Копію цього протоколу за вимогою надати батькам, або особам, що їх замінюють, законним представникам всіх учасників інциденту або представникам правоохоронних органів, фіксуючи дату і час видачі копії.
11. Протокол зберігається у соціального педагога протягом п’яти років і є документом суворої звітності.
Якщо керівник закладу отримав повідомлення про випадки булінгу (цькування) учасниками або свідками якого вони стали, або підозрюють про його вчинення щодо інших осіб за зовнішніми ознаками, або про які отримали достовірну інформацію від інших осіб, то алгоритм дій наступний:
1. Відповідно до такої заяви видати рішення про проведення розслідування із визначенням уповноважених осіб.
2. Для прийняття рішення за результатами розслідування сворити наказом комісію з розгляду випадків булінгу та скликати засідання. До складу такої комісії можуть входити педагогічні працівники, батьки постраждалого та булера, керівник закладу та інші зацікавлені особи.
3. Якщо комісія визнала, що даний інцидент є булінгом (цькуванням), а не одноразовим конфліктом чи сваркою, тобто відповідні дії носять систематичний характер, то слід повідомити уповноважені підрозділи органів Національної поліції України та Службу у справах дітей.
4. У разі, якщо комісія не кваліфікує випадок як булінг (цькування), а постраждалий не згодний з цим, то він може відразу звернутись до органів Національної поліції України із заявою.
5. Рішення комісії реєструютья в окремому журналі, зберігаються в паперовому вигляді з оригіналами підписів усіх членів Комісії.
6. За будь-якого рішення Комісії забезпечити психологічну підтримку всім учасникам випадку.
Десять кроків із запобігання самогубства у учнівському середовищі (поради дорослому)
Якщови виявили дитину із ознаками суїцидальної поведінки:
Крок 1-й: Повідомити органи управління освітою та обласний науково-методичний центр практичної психології і соціальної роботи.
Крок 2-й: Практичному психологу ( у разі його відсутності соціальному педагогу) спільно з класним керівником створити безпечну, особистісно-орієнтовну і довірливу ситуацію навколо дитини і розпочати постійний щоденний контакт з дитиною (спілкування з використанням запитань «Що трапилося?, Я помітив, що у тебе щось відбувається негаразд, Які проблеми тебе турбують – я хочу тобі допомогти, Що у тебе на душі? Що тебе турбує? Твоя душа болить?» тощо). Знайдіть час слухати про все, що буде говорити дитина. Якщо вона замкнулася – знайдіть ключик до неї, але не чиніть тиску на дитину.
Крок 3-й: Переможіть страх над собою і поговоріть з дитиною, чи думала вона про смерть, як давно і які були її фантазії, думки, плани.
Крок 4-й: Спробуйте визначити ту складну кризову ситуацію, яка спричинила думку про власну смерть.
Крок 5-й: З’ясуйте, чи є в родині підлітка дорослий, якого він поважає і любить, який є авторитетом або соціально близькою людиною. Знайдіть її і залучіть до постійної підтримки на певний час.
Крок 6-й: Практичному психологу, на основі своїх робочих даних, описати «Психологічний портрет школяра» та спільно з індивідуальною картою подати для експертного прогностичного висновку в обласний науково-методичний центр практичної психології і соціальної роботи по факту виявлення ознак суїцидальної поведінки.
Крок 7-й: У випадку наявних випадків суїцидів у родині, попередніх суїцидальних спроб, вживання наркотиків і інших токсичних речовин, наявних психопатичних або депресивних розладів особистості, патології психічного розладу – обґрунтовано і толерантно рекомендувати батькам звернутися до психіатра, або психотерапевта, або психоневролога.
Крок 8-й: Практичному психологу школи організувати щоденне постійне підтримуюче спілкування з дитиною, вчителями та сім’єю. Розробити індивідуальну програму психологічної допомоги та формування захисних антисуїцидальних факторів. У випадку відсутності відповідних умінь і навичок у працівника психологічної служби – його обов’язок знайти кваліфікованого фахівця і залучити до роботи аж до повного зникнення суїцидальних ознак в поведінці.
Крок 9-й: Виявити фактори ризику у сімї та школі для конкретної дитини. Розробити рекомендації для педагогів та родити – як організувати підтримуюче спілкування з дитиною та що змінити у взаємостосунках «дорослий – дитини».
Крок 10-й: Організувати психопрофілактичну роботу у школі за 7-ми компонентною схемою (вказати вище). Затвердити план дій наказом по школі.
P.S. У випадку завершенного суїциду організувати системну групову роботу (40-годин) з классом, де навчалася дитина, для уникнення ефекту Вертера – наслідування суїцидальної поведінки у проблемних ситуаціях.
Пам'ятка опікунам
Діти-сироти та діти, які залишились без піклування батьків, мають право:
· на безкоштовне медичне обслуговування (у тому числі стоматолого-ортопедичне);
· на обов'язкові медичні огляди двічі на рік.
· на безкоштовне відвідування кінотеатрів, виставок, музеїв, спортивних
споруд та безкоштовне користування всіма видами приміського громадського транспорту ( крім таксі ) за єдиним квитком. Єдиний квиток дійсний на всій території України.
· на зарахування у навчальні заклади усіх форм акредитації поза конкурсом.
· на повне державне утримання (для тих, хто не перебуває під опікою);
· у разі вступу до ПТУ, ВНЗ- на утримання комплекту нового одягу, взуття, грошову допомогу;
· На безкоштовне харчування, проживання у гуртожитку на період навчання у ПТУ, технікумах, ВНЗ, а також на забезпечення взуттям, одягом, м'яким інвентарем;
· на безкоштовне забезпечення шкільною та спортивною формами та гарячими обідами на період навчання у загальноосвітніх школах;
· на щорічну матеріальну допомогу за рахунок стипендіального фонду навчальних закладів;
· у разі працевлаштування - на одноразову грошову допомогу, забезпечення одягом, взуттям за рахунок підприємства;
· на добові (за нормами службових відряджень) за час перебування у дорозі (туди і назад) та оплати вартості проїзду у заклади та сім'ї, де вони виховувались (за рахунок навчального закладу);.на
утримання готівки (в межах норм харчування для тих, хто не виїжджає до місць організованого відпочинку у дні канікул).
· на позачергове забезпечення житлом після закінчення навчально-виховних та навчальних закладів та проходження служби у Збройних силах України.
Права та обов'язки опікуна
· Має право вимагати за рішенням суду повернення йому дітей, які перебувають у нього під опікою, від будь - яких осіб, що утримують у себе дітей без законних підстав.
·Має право розпоряджатися-майном підопічного у його інтересах.
· Має право укладати угоди від імені і в інтересах підопічного, діючи як його законний представник (крім угод, заборонених законодавством).
·Як правило, має проживати разом з підопічним.
· Повинен раз на рік забезпечити проходження підопічним повного медичного обстеження.
· Має право витрачати суми, що належать підопічному у вигляді пенсій, допомоги, аліментів та доходів від майна, на утримання підопічного. Органи опіки та піклування мають право, якщо це потрібно
для захисту прав підопічного, обмежувати право опікуна розпоряджатися внеском, зробленим будь-ким на ім'я підопічного.
· Зобов'язаний виховувати підопічного, піклуватися про його фізичний розвиток, навчання, захищати його права та інтереси.
·Обов'язки з опіки і піклування виконуються безоплатно.
· Дії опікунів можуть бути оскаржені кожною особою, в тому числі і підопічним, до органів опіки і піклуванням за місцем проживання підопічного.
Пам’ятка батькам обдарованих дітей
• Створіть безпечну психологічну атмосферу дитині в її пошуках, де вона могла б знайти розраду у разі своїх розчарувань і невдач.
• Підтримуйте здібності дитини до творчості й виявляйте співчуття до ранніх невдач. Уникайте негативної оцінки творчих спроб дитини.
• Будьте терпимі до несподіваних ідей, поважайте допитливість ідеї
дитини. Намагайтесь відповідати на всі запитання, навіть якщо вони вам здаються безглуздими.
• Залишайте дитину одну і дозволяйте їй, якщо вона бажає, самій займатися своїми справами. Надлишок опіки може обмежити творчість.
• Допомагайте дитині формувати її систему цінностей, не обов’язково засновану на її системі поглядів, щоб вона могла поважати себе і свої ідеї поряд з іншими ідеями та їх носіями.
• Допомагайте дитині задовольняти основні людські потреби, оскільки людина, енергія якої скута основними потребами, рідко досягає висот у самовираженні.
• Допомагайте дитині долати розчарування і сумніви, коли вона залишається сама в процесі не зрозумілого ровесникам творчого пошуку: нехай дитина збереже свій творчий імпульс.
• Поясніть, що не на всі запитання дитини завжди можна відповісти однозначно. Для цього потрібен час, а з боку дитини — терпіння. Вона має навчитися жити в інтелектуальному напруженні, не
відкидаючи своїх ідей.
• Допомагайте дитині цінувати в собі творчу особистість. Однак її поведінка не має виходити за межі пристойного.
• Допомагайте дитині глибше пізнати себе. Виявляйте симпатію до її перших спроб виразити таку ідею словами і зробити зрозумілою для оточення.
Рекомендації класним керівникам та викладачам
щодо супроводу обдарованих учнів
- проаналізувати своє ставлення до обдарованої дитини і лише тоді обирати правильний шлях взаєморозуміння з нею;
- пам`ятати, що якою б не була обдарована дитина, її потрібно навчати;
- заохочувати дитину до участі у груповому творчому процесі;
- підтримувати творчі намагання дитини;
- створювати ситуації, за яких дитина, що не виявляє особливих успіхів у навчанні, матиме можливість тісного спілкування зі здібною дитиною;
- підтримувати своїм авторитетом дитину, що висловлює відмінну від інших думку й у зв’язку з цим відчуває тиск з боку своїх однолітків.
Пам'ятка для батьків
Шановні батьки! Пам’ятайте, що ваша сім´я – найперша і найважливіша ланка виховання, оскільки саме в ній закладається духовне ядро особистості, основи її моралі, народжуються і поглиблюються любов до батьків, сім´ї, роду, народу, до усього живого, повага до рідної мови, історії, культури. Взірцем гуманних якостей маєте бути насамперед ви самі, характер взаємин у вашій сімї.
Отож:
• Шануйте одне одного, будьте чуйними, уникайте сварок і образ.
• Показуйте дітям приклад доброзичливого ставлення до інших членів сім´ї, сусідів, співробітників, а також до незнайомих людей, що потребують допомоги. Пам’ятайте: діти копіюють дії дорослих і насамперед батьків!
•Стежте, щоб ваші слова не розходилися з вашими справами. Дитина дуже спостережлива і допитлива, і навіть невеличка фальшива нотка у сімейному оркестрі може спровокувати недовіру вашої дитини. Батькові слід узгоджувати свої дії стосовно дитини з діями її матері, матері – із діями батька. Пам’ятайте: «Якщо батько каже «так», а мати – «сяк» - росте дитина як будяк!»
• Будьте моральним зразком для своєї дитини. Тому «зростайте» разом із вашими дітьми, щоб вони відчували гордість за батьків, бажання бути схожими на вас. Пам’ятайте: успіх виховання залежить від мудрого поєднання любові до дитини з вимогливістю до неї.
• Шануйте дитину, її гідність і почуття. Вмійте поставити себе на її місце, цікавтеся її успіхами і невдачами. Пам’ятайте: тільки з повагою до юної особистості можемо навчити її шанувати інших.
• Вправляйтеся зі своїми дітьми в гуманних учинках. Організовуйте їхнє життя так, щоб вони на ділі могли піклуватися про тих, хто цього потребує (молодший брат або сестра, старенькі бабуся або дідусь, хворі в сім´ї) і допомагати старшим (правильний розподіл домашніх обов’язків), щоб вони були готові допомогти своїм друзям, щоб завжди були чемними.
• Пам’ятайте, що, виховуючи дітей, ви виконуєте не тільки батьківський, а й громадський обов’язок.
Школа – ваш вірний союзник і помічник. Звертайтеся до педагогів, вони завжди відгукнуться на ваші прохання і допоможуть у вихованні дитини.
· На прикладах, взятих із життя, демонструйте дітям зразки чесного виконання обов`язку перед суспільством і сім`єю.
· Відвідуйте збори і заняття для батьків.
· Тільки разом у співпраці зі навчальним закладом та громадськістю можна добитися бажаних результатів у вихованні й навчанні ваших дітей.
· Обов’язково постійно цікавтесь розвитком, навчанням і поведінкою ваших дітей. Для цього відвідуйте заняття, батьківські збори, зустрічайтесь із класним керівником і вчителями навчального закладу.
· Щоденно цікавтесь навчанням дитини. Радійте її успіхам, допомагайте узагальнювати, співставляти, аналізувати вивчене, прочитане, побачене. Не дратуйтесь через кожну невдачу, що спіткає дитину, не карайте й не ображайте її гідності, а допоможіть зрозуміти й усвідомити помилки, недоробки, загартуйте її силу волі своєю допомогою й розумінням.
· Привчайте дитину до самонавчання й самоконтролю у виконанні домашніх завдань і обов’язків. Надавайте розумну допомогу в їхньому виконанні. Важливо викликати інтерес до навчання, але не муштрою й силою, а добрим словом, підтримкою, порадою, терпінням і ласкою.
· Сприяйте тому, щоб дитина сформувала в собі активну життєву позицію: брала участь у всіх позаурочних заходах, концертах, щоб не боялася декламувавти, співати, танцювати, виконувала б сумлінно училищні доручення. Для цього необхідно бути в курсі учбового життя, цікавитися планами дитини щоденно, допомагати готуватися до уроків, підтримувати в дитині впевненість і сміливість.
· Пам`ятайте, що тільки разом з навчальним закладом можна добитися бажаних результатів у вихованні і навчанні дітей. Учитель – ваш перший порадник і друг. Радьтеся з ним і підтримуйте його авторитет. Зауваження щодо роботи вчителя висловлюйте у розмові з ним. Не робіть у присутності дітей.